“We gaan het eerst wel zelf proberen”
Dit is wat ik de laatste tijd steeds meer hoor bij MKB bedrijven. Door de crisis hebben bedrijven steeds meer het idee dat ze kosten besparen door de werving en selectie zelf op te pakken. De grote vraag is natuurlijk of dat echt zo is. Dat ga ik in deze blog bekijken.
Hoe duur is nu eigenlijk nieuw personeel?
Nieuw personeel kost geld. En dan heb ik het niet alleen over de loonkosten, maar ook het vinden en in dienst nemen van de juiste kandidaat. Hier hebben we het over de zogenaamde “Cost per Hire”, oftewel de kosten die een bedrijf maakt om een nieuwe medewerker te werven, bedragen € 4494 ( Recruitment kengetallen 2019). Een kleine kanttekening: Dit zijn puur de kosten die een bedrijf maakt voor de werving en selectie. Hierin is niet meegenomen wat de werknemer allemaal had kunnen doen in de tijd dat hij of zij bezig was met de werving en selectie.
Er hangt veel af van de vraag :waar vind ik mijn kandidaat? Bevind deze zich niet in eigen netwerk, dan is het aan te raden om de vacature uit zetten via verschillende jobboards en LinkedIn. Hoe meer kanalen je inzet, hoe groter de kans op succes. Probeer je het via één kanaal dan ben je kostbare tijd kwijt en terug bij af als het niet oplevert wat je ervan verwacht. Adverteren via verschillende kanalen is dus aan te raden en kost grofweg tussen de 500 en 1000 euro.
Het zoeken naar de beste kandidaat kost veel tijd en dus geld. Het begint met het opstellen van een profiel en vervolgens het schrijven van een vacaturetekst. Vervolgens publiceren, delen en uitzetten van de vacature, het afhandelen van de reacties, het spreken met de geschikte kandidaten en tenslotte het onderhandelen en tekenen van het contract.
Een professionele recruiter zoals bijvoorbeeld NCP Recruitment neemt dit allemaal uit handen en komt pas met kandidaten als hij zelf al overtuigd is van de kandidaat. Verder heeft NCP recruitment de expertise in huis, hij heeft focus en beschikt over de middelen die een gemiddeld MKB niet heeft om de juiste kandidaat pro-actief te zoeken en te benaderen zoals een LinkedIn recruiter seat.
Het werven van talenten vereist kennis en ervaring. Het is namelijk belangrijk om te weten waar u precies op zoekt naar bent en waar u deze desbetreffende persoon vindt. Als u het recruitment proces zelf niet uit wilt voeren omdat u simpelweg de capaciteit er niet voor hebt, is outsourcing dus een hele goede optie.
Recruitment Proces Outsourcing ( RPO) is het uitbesteden van het recruitment proces aan een derde partij, ook wel NCP recruitment genoemd. De praktijk leert dat vaak genoeg de juiste kandidaat niet gevonden wordt. Dit omdat er niet de middelen, expertise en tijd aanwezig zijn om de juiste kandidaat te vinden. Verder blijkt uit cijfers dat 70% van alle werknemers latent zoekend zijn. Hier van is een hele grote groep zelf niet aan het solliciteren, maar moeten dus benadert en ge- enthousiasmeert worden voor een bepaalde vacature. Dit zijn de kandidaten die een bedrijf nooit zullen bereiken.
Hieronder nog even in het kort de voordelen van RPO.
- Lagere kosten voor het actief werven van kandidaten vanwege meer ervaring met het recruitment proces, meer geautomatiseerde processen en kennis met de markt.
- Doordat NCP recruitment procesmanagement ver doorgevoerd heeft, kan NCP sneller de juiste mensen werven.
- Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste innovaties en ontwikkelingen in het recruitment vak, zoals nieuwe CV search technologieën.
- NCP recruitment heeft in hun 46 jaar bestaan een erg groot netwerk opgebouwd van kandidaten.
- Het bedrijf spreid risico’s. Doordat je het recruitment proces uitbesteed hoef jezelf niet meer op zoek te gaan naar kandidaten (wat uiteraard kan mislukken als u zelf gaat werven).
Ik hoop jullie in bovenstaande blog inzicht te hebben gegeven in de kosten van: “We gaan het eerst zelf proberen” ten opzichte van het inschakelen van NCP Recruitment. Ik zie graag in de reacties weer of jullie het met me eens zijn.
Met hartelijke groet,
Norbert Kuiper
Terug naar het overzicht